Gazelle werkt aan fiets die smartphone blokkeert
In het Innovation & Production Center in Dieren werkt fietsfabrikant Gazelle aan de eerste fiets die de smartphone tijdens het fietsen blokkeert en bellen en whatsappen tijdens het rijden onmogelijk maakt.
Met de ontwikkeling van de fiets wil Gazelle de verkeersveiligheid een impuls geven. Bij ongeveer een op de tien fietsongelukken speelt smartphonegebruik een rol, in de leeftijdscategorie 14 – 34 jaar ligt dat zelfs twee keer zo hoog.
Automatisch uitschakelen
Fietsfabrikant Gazelle werkt aan een fiets met een zogeheten SafeDrivePod. Dit systeem maakt via bluetooth verbinding met een app op de telefoon. Zodra de fietser minimaal 10 kilometer per uur rijdt, schakelt de smartphone automatisch uit. Gevolg is dat de fietser niet meer wordt afgeleid door zijn telefoon.
Niet te omzeilen
“Uit onderzoek blijkt dat verkeer de grootste bezorgdheid is van ouders. Met deze fiets liggen zij niet meer wakker. Het systeem valt niet te omzeilen zonder medeweten van ouders”, zegt Paul Hendriks van SafeDrivePod. Het apparaat is niet louter een repressief middel. “We moeten ons bewust worden dat smartphonegebruik in het verkeer niet normaal is. Met de SafeDrivePod versnellen we deze beweging.”
Verbod op smartphonegebruik
De met SafeDrivePod uitgeruste fiets wordt de eerste fiets die de smartphone automatisch uitschakelt. Uit onderzoek dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu onlangs uitvoerde bleek al dat driekwart van de Nederlanders groot voorstander is van een verbod op smartphonegebruik op de fiets.
Bron en beeld: Gazelle
Smartphone verbod fiets: wel fietsroute Apps
Geen afname gewonden en doden op de fiets
Harderwijk, 12 december 2016 – Minister Melanie Schultz van Haegen heeft maatregelen aangekondigd om het gebruik van smartphones op de fiets zoveel mogelijk aan banden te leggen, omdat het aantal ernstige verkeersgewonden en verkeersdoden op de fiets dit jaar niet is afgenomen. In verschillende media wordt gesteld dat alle apps voor op de fiets en ook telefoonhouders straks verboden zijn. Dat is echter niet het geval.
Bedienen touchscreen grootste risico
De minister is bezig met wetgeving om appen en bellen in het verkeer aan banden te leggen. Appen op de fiets wordt straks verboden, bellen mag alleen handsfree met oortjes. Naar het gebruik van telefoonhouders wil de minister verder onderzoek doen. Maar: ‘Het bedienen van een touchscreen tijdens het fietsen levert het grootste risico op. Dat betekent dat ik moet voorkomen dat mensen doorgaan met het bedienen van hun smartphone in een houder op het stuur.’
20% meer fietsen
Dit lijkt haaks te staan op plannen om de komende jaren het fietsgebruik met 20% te vergroten. Fietsers trekken er immers steeds meer op uit met digitale fietsroute Apps. Een verbod op stuurhouders zou het fietsplezier van veel recreatieve fietsers belemmeren. Desgevraagd vertelde een zegsman op het ministerie dat dit geenszins de bedoeling is. ‘In het onderzoek zal dit punt zeker worden meegenomen en wij zijn er zeker van dit dit gewoon gebruikt mag worden, ook in de toekomst.’
Samen werken aan een veilige oplossing
De Fietsnetwerk App is er juist op gericht dat mensen veilig kunnen fietsen zonder hierbij steeds op hun toestel te hoeven kijken. Alleen bij knooppunten krijgen fietsers een signaal, waarna ze kunnen lezen wat hun volgende knooppunt is, en welke interessante afstapmomenten er in de buurt zijn. Fietsnetwerk.nl blijft daarom in gesprek met het ministerie om te kijken of we een bijdrage kunnen leveren aan een juiste formulering van de wetgeving zodat fietsers de Nederlands fietsroutes op een veilige manier met de route apps kunnen blijven ontdekken.