De herenfiets heeft zijn langste tijd gehad, als het ligt aan Veilig Verkeer Nederland en jongerenorganisatie TeamAlert. De organisaties pleiten ervoor om de fiets met hoge stang af te schaffen, om het aantal gewonden bij fietsongelukken terug te dringen. Vooral ouderen en vaders met jonge kinderen zouden op een ‘damesmodel’ moeten gaan fietsen, vinden ze.
VVN zegt op basis van Zweeds onderzoek dat herenfietsen gevaarlijker zijn dan fietsen met een lage instap, omdat je anders op zo’n model zit. Bij een valpartij raakt het hoofd eerder de grond dan bijvoorbeeld de schouder. Daar komt bij dat veel ouderen moeite krijgen met het op- en afstappen, zegt een woordvoerder. Als zij vallen, heeft dat vaak een ernstigere afloop.
Onjuiste conclusie onderzoek
Dit is echter een onjuiste conclusie. Het Zweedse onderzoek heeft het over mountainbikes en racefietsen, en niet over standaard herenfietsen. Volgens het Zweedse onderzoek zou zelfs de kans om voorover over het stuur te vallen kleiner zijn door het extra gewicht van de standaard herenfiets. “We zijn inderdaad te stellig in onze conclusie, maar blijven bij ons advies”, zegt woordvoerder José de Jong van VVN tegen NU.nl.
De verkeersorganisatie zegt toch dat een fiets met een lage instap voor iedereen veiliger is. TeamAlert vindt bovendien het idee van de herenfiets achterhaald. “Dat idee stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets stevig genoeg was. Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen”, aldus de organisatie.
Bron: NOS.NL
Wel of niet een herenfiets?
Het AD berichtte dat de herenfiets steeds meer uit het straatbeeld verdwijnt, omdat mannen steeds vaker op een damesfiets, omafiets of unisex fiets rijden. Maar hoe is de fiets eigenlijk precies ontstaan en waarom heeft een herenfiets een specifiek herenframe?
Er zijn verschillende redenen waarom mannen vaker voor een fiets zonder specifiek herenframe kiezen. Bijvoorbeeld omdat ze het model mooier vinden (neem een omafiets als de Old Dutch), de lage instap van een specifieke moederfiets als de Mambo Deluxe handig vinden in verband met het vervoeren van kinderen, of graag op een unisex model rijden (bijvoorbeeld de BUB XL, Personal Bike of Quip). Ook als je ouder en strammer wordt, is het handig en prettiger om een (elektrische) fiets met een lage instap te kiezen, zodat je je been niet meer over een stang hoeft te zwiepen.
Het AD citeert Wouter Jager, commercieel directeur van Accell Nederland: “het beeld van de heren- en damesframes [is] totaal aan het wijzigen. Huidige generaties zijn niet meer bang om gestigmatiseerd te worden. Een student op een omafiets? Prima!”
Waarom heeft de herenfiets een stang?
Wil je weten hoe het herenframe ooit ontstaan is? Menno Visser, commercieel directeur van Batavus, legt het heel simpel uit in onderstaand filmpje. Een tipje van de sluier: in het verleden had het alles met de stijfheid van een frame te maken, maar tegenwoordig hebben ook damesfietsen heel stevige frames, hoewel sommige mannen blijven zweren bij een herenframe.