Mobiliteit in Nederland is constant in beweging. Steeds vaker zien we dat het traditionele straatbeeld – waarin auto’s domineren – verdwijnt en dat fietsers meer en meer ruim baan krijgen. De fietscijfers en -feitjes van 2019 spreken voor zich.
Volgens de laatste cijfers zijn er 22,8 miljoen fietsen in Nederland en dat komt neer op zo’n 1,3 fietsen per inwoner. Dat klinkt niet veel, maar vergelijk het eens met de nummer twee, Denemarken. Dit land heeft ‘slechts’ 0,8 fietsen per inwoner; dan is 1,3 toch best veel.
35.000 kilometer
Het fietsnetwerk van Nederland is enorm en groeit nog steeds. Op dit moment ligt er zo’n 35.000 kilometer aan fietspaden. Met 1,7 kilometer fietspad per vierkante kilometer is Zuid-Holland de absolute koploper onder de provincies, gevolgd door Noord-Holland (1,57) en Utrecht (1,29). Zeeland is hekkensluiter, met net geen halve kilometer fietspad (0,48 km) per vierkante kilometer.
De drukste fietspaden liggen – niet geheel onverwacht – in Utrecht (Smakkelaarsveld, Vredenburg en Jaarbeursplein) en Amsterdam (De Ruijterkade en Weesperzijde), maar ook in Groningen (Grote Markt) en Nijmegen (Van Diemerbroeckstraat) vind je een aantal van de drukste fietspaden van Nederland.
E-bikes lopen in
Twee op de vijf fietsen is inmiddels al een e-bike. De fietsen met trapondersteuning zijn dan ook de voornaamste motor achter de groei van de fietsindustrie. Dit heeft zeker niet (alleen) te maken met de vergrijzing van Nederland, want de e-bike is zijn ‘oude en stoffige’ imago helemaal kwijt. E-bikes vind je tegenwoordig in alle soorten, uitvoeringen en maten en spreken een steeds breder publiek aan: van kinderen tot senioren.
In Zeeland het veiligst
Niet alle fietsdiefstal wordt gemeld, maar jaarlijks worden er honderdduizenden fietsen gestolen. Noord-Holland is het meest onveilig, met 73 diefstallen per 1.000 inwoners, gevolgd door Utrecht (60) en Zuid-Holland (53). Zeeland is met 12 gestolen fietsen per 1.000 de veiligste provincie. De meeste fietsdiefstallen vinden plaats in en rond winkelcentra (29%), bij treinstations (21%) en het eigen huis (21%).
15 miljard kilometer
Nederlanders maken gemiddeld tussen de 250 en 300 fietstochten per jaar en bij elkaar komen we dan uit op meer dan 15 miljard kilometer. Vrijwel de helft van de bevolking fietst bovendien voor het plezier: 49% maakt recreatieve fietstochten, met een gemiddelde lengte van 20,4 kilometer.
Verdere feitjes
- Drie op de vijf fietsers heeft een werkend voor- en achterlicht.
- Zeeuwen fietsen met 16,6 km/h het hardst van alle Nederlanders.
- 42 procent van de fietsers rijdt op een tweedehands fiets.
- De gemiddelde prijs van een nieuw gekochte fiets is €1207.
- De Maliebaan heeft het oudste fietspad van Nederland: geopend in 1885.
- Tijdens de ochtendspits zijn er meer fietsen dan auto’s op de weg.
De toekomst
De overheid zet steeds meer in op de bevordering van het fietsgebruik en het vergroten van de verkeersveiligheid. Met het appverbod dat op 1 juli in gaat, de versoepelde regels voor een fiets van de zaak, de investeringen in infrastructuur en de maatregelen tegen auto’s in binnensteden en de bebouwde kom lijken aan te geven dat de fiets de Nederlandse wegen langzaam maar zeker aan het veroveren is.