Getest: vier manieren van fietsnavigatie
Radar heeft vier manieren voor fietsnavigatie getest, van een fietscomputer dat vertelt welke route de snelste is, tot een slim horloge dat gaat trillen als je rechtsaf moet. Als je een fietstocht gaat maken wil je natuurlijk over leuke weggetjes fietsen en de grote wegen mijden. Daar kun je wel wat navigatie bij gebruiken. Voor fietsnavigatie wordt vaak gebruikgemaakt van een combinatie van fietskaarten en de standaard wegenkaarten. Fietsers hebben behoefte aan twee verschillende soorten fietsroutes, namelijk die van A naar A en die van A naar B.
Het recreatieve fietsrondje
Van A naar A is het fietsrondje. Voor pleziertochtjes kom je met zogeheten fietsknooppunten al een heel eind. Deze worden langs de weg duidelijk aangegeven op witte bordjes met een groene rand. Van tevoren kun je de route tussen de knooppunten bepalen of laten bepalen op verschillende websites, zoals die van Fietsnetwerk, de Fietsersbond, en Nederland Fietsland. Je kunt de hele route gemakkelijk op een briefje of in je telefoon noteren. Wil je niet gebruikmaken van de knooppunten maar meer je eigen route bepalen, wil je een specifieke plaats aandoen, of wil je de route op een kaart volgen, dan kan fietsnavigatie goed van pas komen.
Navigeren naar onbekende plekken
Er zijn ook routes met een begin- en eindpunt. In dit geval niet de bekende routes voor boodschappen of woon-werkverkeer, maar die je eenmalig naar een onbekende plek brengen. Dit kan een toeristische route zijn die je volgt op een fietsvakantie of tijdens een fietsweekend. Het kunnen ook routes zijn in een stad waarbij je gebruikmaakt van een ov-fiets, huurfiets of een meegenomen (vouw)fiets. Hiervoor worden hele andere eisen aan je route gesteld: je wilt misschien zo snel mogelijk van A naar B met een planner die rekening houdt met fietspaden.Ook aan de manier van navigeren stel je dan andere eisen. Je laat het apparaat namelijk niet aan je fiets zitten, maar bevestigt hem er tijdelijk op.
De test: de beste manier van fietsnavigatie
Radar heeft voor deze test geen vergelijking gemaakt van verschillende navigatie-apparaten, maar een vergelijking van de verschillende manieren om al fietsend te navigeren. Elke manier heeft namelijk voor- en nadelen.
1. De Fietscomputer
De fietscomputer geeft tegenwoordig meer aan dan hoe hard je fietst en hoeveel kilometers je hebt afgelegd. De functies zijn enorm uitgebreid. Hij lijkt dan ook op een flinke smartphone, inclusief aanraakscherm en navigatie. Radar heeft de Mio Cyclo 605 HC getest. Die heeft wifi en bluetooth en kan verbinding maken met een hartslagsensor die je met een band om je borstkas bevestigt. De navigatie van de Mio is hetzelfde als met de navigatie in de auto: een pijltje toont op de kaart de route en hoe je moet rijden. In plaats van een stem hoor je af en toe een piepje wanneer je ergens moet afslaan. De fietscomputer is geschikt voor een fietsrondje en als je echt de weg niet wilt kwijtraken. Aangezien de houder van het apparaat permanent op je stuur is bevestigd, is hij niet ideaal om mee te nemen bij een huurfiets.
Voordelen
+ Accu gaat lang mee
+ Werkt zonder smartphone en internet- verbinding
+ Extra mogelijkheden (naast navigatie)
Nadelen
-Redelijk kostbaar, een goede kost al gauw 300 euro
2. De smartphone
De smartphone heeft in de auto de TomTom al verdreven. Ook wandelend in een vreemde stad is de smartphone handig om de weg te vinden met bijvoorbeeld Google Maps. Daarnaast zijn er veel wandelroute-apps te vinden. Voor fietsers ligt dat toch wat anders. Apple heeft in de Kaarten-app geen fietsnavigatie ingebouwd, maar dat valt op te lossen door Google Maps voor iOS te installeren. De navigatie-apps als TomTom en Sygic zijn duidelijk meer gericht op autonavigatie. Je hebt ook speciale apps met fietsroutes en die zijn meer dan de moeite waard. Als je een hoofdtelefoon gebruikt, kun je de smartphone in je jaszak houden. De Natuurmonumenten-app biedt naast wandelroutes ook fietsroutes die door boswachters zijn uitgezet. Er zijn ook verschillende fietsknooppunten-apps beschikbaar. De apps zijn bijna allemaal gratis, soms moet je voor bepaalde routes een klein bedrag betalen. Het belangrijkste bij smartphonenavigatie is de houder. Bespaar daar vooral niet op, want een smartphone die uit zijn houder schiet bij een hobbel in de weg overleeft dit meestal niet.
Voordelen
+ Goede apps beschikbaar
+ Lage kosten als je al een smartphone hebt
Nadelen
– Erg batterij-intensief, een powerbank is bij lange ritten zeker aan te raden
– Vaak een internetverbinding nodig, een databundel is zeker aan te raden
3. De smartwatch
De smartwatch
is nog niet zo populair en met prijzen vanaf 250 euro zal dat ook niet
snel veranderen. Je kunt er echter wel heel handig mee navigeren. Voor
wandelroutes is hij zelfs nog handiger dan een smartphone. Je tilt je
pols even op en ziet de informatie die je nodig hebt. Bij fietsen is dat
iets minder handig, want dan moet je even met één hand sturen. Als je
er eenmaal aan gewend bent, lukt het ook wel om het display af te lezen
met beide handen aan het stuur.
Radar heeft de Apple Watch en Samsung Gear
getest. De mogelijkheden om apps te downloaden zijn helaas erg klein.
Google Maps heeft bijvoorbeeld geen Apple Watch-versie en Apple’s
Kaarten-app heeft weer geen fietsnavigatie. Voor de Apple Watch zijn we
erg te spreken over CycleMaps, die werkt zelfs zonder je iPhone. Je ziet
hoeveel meter je nog moet rijden tot de volgende afslag en via
trillingen wordt aangegeven wanneer je moet afslaan. Voor de Samsung
Gear werd de app Gear Navigation gebruikt in combinatie met een
Android-telefoon. De smartwatch is vooral geschikt voor korte ritjes van
A naar B en bij het huren van een fiets.
4. Smarthalo
Er verschijnen steeds meer fietsgadgets als de Smarthalo op de markt, die je verbindt met je smartphone. De Smarthalo werkt als verlichting, alarmsysteem, sportcoach, navigatie en kan meldingen van je telefoon doorgeven. De navigatie werkt in combinatie met een app die verrassend goede fietsroutes uitstippelt en zelfs rekening houdt met hoogteverschillen.
Tijdens het rijden wordt door vriendelijke geluidsignalen en via de lichtring aan de rand duidelijk gemaakt wanneer je moet afslaan en wat de volgende afslag wordt. Het is heel even wennen, maar daarna werkt het uiterst intuïtief. De leuke extra functies als een fietsalarm als een dief de fiets aanraakt en probeert mee te nemen, zijn leuke bijkomstigheden. Voor de prijs van 139 euro is de Smarthalo zeker aan te raden. De Smarthalo is geschikt voor alle soorten ritten, het apparaat blijft permanent op je fiets. Smarthalo werkt met Iphone en Android.
Voordelen
+ Smartphone kan in je jaszak blijven
+ Redelijk goedkope oplossing
+ RobuustNadelen
– Niet zomaar op een andere fiets te plaatsen.
Bro9n: Radar