Sinds de opmars van de e-bike zijn er regelmatig berichten verschenen dat ze gevaarlijker zouden zijn dan gewone fietsen en voor meer (zware) ongevallen zorgen. Dit negatieve beeld klopt toch niet, blijkt uit nieuw onderzoek.
Tot deze conclusie is VeiligheidNL gekomen na een onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Voor het onderzoek werden gegevens gebruikt over fietsongevallen waarbij de gebruiker op de Spoed Eisende Hulp terechtkwam. Deze uitkomst is ‘verrassend’, aldus mede-onderzoeker Paul Schepers van Rijkswaterstaat.
Eenzelfde onderzoek is vier jaar geleden ook uitgevoerd, en daaruit kwam naar voren dat gebruikers van e-bikes een verhoogd risico liepen om op de Spoed Eisende Hulp terecht te komen dan gebruikers van een gewone fiets. Toenmalige conclusie was dat dit kwam omdat e-bikes gevaarlijker zijn dan gewone fietsen en dat het hogere gewicht hierbij de belangrijkste factor is.
Het nieuwe onderzoek is gebaseerd op de meest recente cijfers, maar dit keer zijn de uitkomsten ook gecorrigeerd op leeftijd en gebruiksfrequentie. Door deze factoren mee te nemen, kan geconcludeerd worden dat e-bikes gemiddeld gezien niet gevaarlijker zijn dan gewone fietsen. Ook speelt mee dat het design van e-bikes veranderd is. Voorheen waren de meeste uitgerust met een voorwielmotor. Tegenwoordig komt de middenmotor veel meer voor, waardoor het gewicht van de fietsen beter verdeeld is. Ook de fietsen tegenwoordig een stuk lichter.
Bron: Radar