Kieskeurig.nl heeft recentelijk een grote fietsaccu test gehouden. Zij hebben de complete motorsystemen van 9 verschillende soorten fietsen getest. Waarbij de focus lag op de actieradius van de e-bike accu. De fietsen vielen onder de volgende merken: Hollandia, Victesse, Vogue, Amslod, Gazelle, Sparta, Giant, QWIC en Stella. Verder deelde kieskeurig.nl de 9 modellen op in 2 prijssegmenten. Drie van de fietsen waren onder de 1000 euro en de overige boven de 2000 euro. Zo kijkt kieskeurig.nl of de prijs invloed heeft op de kwaliteit van de accu. Is goedkoop nou toch duurkoop? Kieskeuring.nl is ondercover te werk gegaan. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van onopvallende camera’s. De onderzoekers werden zo niet anders behandeld dan normale klanten.
Goedkoop is duurkoop
De accu is eigenlijk het meest belangrijke onderdeel van een elektrische fiets. Deze bepaalt namelijk hoe ver jij kan fietsen met een accu. De actieradius is voor veel elektrische fietsers nog wel eens een kwelpuntje. Naast de actieradius werd er ook gekeken naar de bedrading, levensduur en vocht bescherming van de accu’s. Wat blijkt? De accu’s van de goedkope modellen (Hollandia, Victesse en Vogue) presteren wezelijk minder. Deze hebben onvoldoende capaciteit en zijn slecht beschermd tegen vocht. De slechtst presterende accu was van Hollandia. Zij leverde een accu die maar liefst 3 jaar oud was en ook nog eens afgeknipte bedrading en een doorgebrande zekering had.
De duurdere e-bike accu
Daarentegen deed Amslod het erg goed. Dit merk levert elektrische fietsen namelijk standaard met 600 Wh accu’s, maar deze capaciteit is voor andere merken alleen beschikbaar als upgrade. Echter, blijkt dat ook duurdere accu’s eigenlijk maar slecht zijn beschermd tegen vocht. De enige uitzondering hierop was Giant. Zij hebben een extra stap gezet, wat betreft de techniek, om ervoor te zorgen dat vocht niet tot problemen leidt. Verder is het ook niet mogelijk om de accu’s van de duurdere modellen te reviseren, waardoor je genoodzaakt bent een hele nieuwe accu te kopen, wanneer de actieradius afneemt. Alleen is een nieuwe fietsaccu vaak duur. De A-merken doen dit, omdat zij niet willen dat externe partijen de accu’s reviseren met minder goede onderdelen “die een groot veiligheidsrisico met zich meebrengen.” aldus Bovag.
Inlichting
Ten slotte, is de voorlichting vanuit de verschillende winkels vaak ondermaats. Dit kwam ook uit het resultaat van de accutest. Verkopers vertellen vaak onjuiste of selectieve informatie. Het is daarom uiterst belangrijk dat je zelf goed onderzoek doet naar de accu’s, voordat je tot koop overgaat!
Bron: radar.avrotros.nl