Als je een e-bike wilt kopen, is het slim om na te denken over de
positie van de motor op je nieuwe elektrische fiets. Er zijn namelijk
drie typen motoren die allemaal voor- en nadelen kennen. We leggen je
uit welke motoren er zijn en wat de voor- en nadelen van deze motoren
zijn. Zo maak jij de beste keuze in je zoektocht naar een nieuwe e-bike.
Typen motoren
Er zijn drie typen motoren voor e-bikes. Voorwielmotoren,
achterwielmotoren en middenmotoren. De locatie van je motor heeft onder
meer invloed op de balans en de ondersteuning van de fiets. Het
beïnvloedt ook je fietservaring.
Voorwielmotor
Bij e-bikes met een voorwielmotor zit de motor in het voorwiel verwerkt. Je wordt als het ware voortgetrokken. Een voorwielmotor heeft een aantal voordelen. Zo zijn deze e-bikes vaak wat stiller en hebben ze minder onderhoud nodig. E-bikes met een voorwielmotor zijn doorgaans wat betaalbaarder.
Een nadeel van de voorwielmotor is dat een voorwielmotor vaak minder krachtig ondersteuning biedt. Daardoor zijn deze elektrische fietsen wat minder geschikt voor heuvelachtig terrein. Doordat de motor in het voorwiel verwerkt is, is dit gedeelte van je fiets zwaarder. Je tilt hierdoor het voorwiel van de fiets wat moeilijker op en het stuurgedrag wordt ook beïnvloed: de fiets zal ‘zwieriger’ sturen. Heb je een kapotte band, dan is vervangen lastiger vanwege de motor en diens kabels en leidingen.
Middenmotor
De middenmotor is de meest populaire motor voor e-bikes. De middenmotor
is geplaatst rondom de trapas van de e-bike. Doordat de motor rondom de
trapas geplaatst is, bevindt de motor zich centraal op de fiets en laag
bij de grond. Dit zorgt voor een laag en stabiel zwaartepunt. Het maakt
de e-bike stabiel, zelfs als de fiets vrij zwaar is. Bij een middenmotor
is het mogelijk om een naafversnelling te gebruiken of een
derailleursysteem. Dat laatste is hetzelfde systeem als je vindt op
racefietsen en mountainbikes. Ten opzichte van een voorwielmotor heeft
een middenmotor als voordeel dat de rotatiesensor – die meet of de
pedalen draaien – in de motor geïntegreerd is (en niet een apart,
storingsgevoelig onderdeel is). Middenmotoren leveren vaak veel vermogen
en zijn hierdoor geschikt voor heuvelachtig terrein. Wil je een band
plakken of het wiel uit de fiets halen dan hoef je geen rekening te
houden met de motor.
Een nadeel van de middenmotor is dat deze motor over het algemeen iets
meer geluid maakt dan de andere types. Het systeem is daarnaast wat
gevoeliger voor slijtage en onderhoud, omdat alle krachten direct op de
trapas en de draaiende delen worden overgebracht. Middenmotoren zijn
bovendien duurder dan andere motoren.
Achterwielmotor
Een groot voordeel van een achterwielmotor is de natuurlijke
rijbeleving. Net zoals bij een fiets zonder ondersteuning wordt de fiets
aangedreven vanuit het achterwiel. Met een achterwielmotor kun je
remmen op de motor om energie terug te winnen. Een e-bike met een
achterwielmotor geeft veel stabiliteit en zorgt ervoor dat je
gemakkelijk kunt sturen. Daarnaast zijn elektrische fietsen met dit type
motor vaak erg stil.
Bij een achterwielmotor ben je aangewezen op een derailleurversnelling.
De derailleur en de tandwielen hebben onderhoud nodig en de draaiende
delen slijten. De achterkant van je e-bike is wat zwaarder, waardoor je
de fiets iets lastiger verplaatst. Ook het vervangen van een band is een
behoorlijke klus.
Test alle typen motoren tijdens E-bike Xperience
Op E-bike Xperience kun je bovenstaande modellen en nog veel meer e-bikes bewonderen. Dit is dé plek om e-bikes van meer dan 70 verschillende merken uitgebreid te testen. Er is een uitdagend testparcours waarop je e-bikes kunt testen onder alle omstandigheden. Een fiets leer je immers het beste kennen als je erop rijdt. Ervaar zelf hoe stabiel een achterwielmotor stuurt, hoe die verschilt met e-bikes met een middenmotor en of een voorwielmotor inderdaad zwierig aanvoelt. Het testparcours is alle beursdagen geopend.