Mensen die regelmatig knooppuntenroutes fietsen, hebben het vast weleens meegemaakt: in plaats van het verwachte nummer staat er plotseling een heel ander nummer op het bordje. Of het bordje is verdwenen. Waar moet je zijn om dat te melden? En wie lost het op? We beantwoorden deze en andere vragen op deze pagina.
Wie heeft het knooppuntennetwerk bedacht?
We hebben de eerste fietsroutes in het fietsnetwerk te danken aan de Belgische mijningenieur Hugo Bollen. Hij bedacht het knooppuntensysteem voor zowel de fiets- als de wandelroutes. Na de sluiting van de mijnen waar Bollen werkzaam was, richtte hij zich op het dichter naar elkaar brengen van mens en natuur. Een van zijn ideeën werd het knooppuntennetwerk. In 1999 kwamen de eerste knooppunten naar Nederland, allereerst in Limburg. Flevoland is de laatste provincie die aagesloten werd op dit netwerk. Meer weten over de geschiedenis van de knooppunten? Kijk dan hier.
Waarom kloppen de bordjes soms niet (meer) met een route?
Soms ben je lekker onderweg, en dan klopt de route ineens niet meer. Er mist een bordje of het knooppunt staat niet (meer) op de kaart. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar waar ligt het eigenlijk aan? Veranderende knooppunten hebben te maken met veranderingen en aanpassingen aan het netwerk. Er ontstaan regelmatig nieuwe fietspaden, bruggen, wegen of hele woonwijken waar weer nieuwe routes door kunnen lopen. Hierdoor zijn bestaande fietsroutes ineens niet meer geschikt, ontbreken er ineens bordjes of verdwijnen hele delen van een route van de kaart. Een recreatieschap of een routebureau (de eigenaren van de netwerken) kijken naar de relevantie van een netwerk en werken het netwerk vaak in één keer bij.
Wie beheert de knooppunten?
Er is geen landelijke organisatie verantwoordelijk voor het knooppuntennetwerk. Als fietser zie je er niets van, want overal in Nederland zien de knooppuntenbordjes er hetzelfde uit. Toch zijn het maar liefst 40 verschillende eigenaren die de knooppuntennetwerken beheren. En omdat elke eigenaar eigen afspraken over het onderhoud van de routes én de bewegwijzering heeft, ontstaan er weleens onduidelijkheden.
Wat moet je doen als er een bordje weg is?
Ben je onderweg en kom je erachter dat een bordje op de route ontbreekt? Dit kun je melden bij Meldpunt Routes, een samenwerking tussen het Landelijk Fietsplatform en Wandelnet. Dit systeem is het landelijke meldpunt voor verdwenen bordjes. Doe hier je melding.
Wat moet je doen als een bordje niet goed zichtbaar of beschadigd is, of op de verkeerde plek staat?
Ook beschadigde bordjes kun je melden bij Meldpunt Routes. Je melding komt direct terecht bij de eigenaar van het desbetreffende knooppuntenbordje en kan het probleem oplossen. Een melding doen kan hier.
Wat moet je doen als de route van Fietsen123 verkeerde knooppunten aangeeft?
Doordat de knooppunten veranderen, komt het wel eens voor dat onze routes niet meer kloppen. Wij proberen hier alert op te zijn, maar we zien niet alles. Mocht het zo zijn dat je een route fietst die niet klopt, dan kun je dit op de website bij de desbetreffende route melden. Je kunt op ‘Deze route bevat een fout’ klikken en aangeven waar de fout zit. Zo weten wij welke route niet klopt en kunnen we het snel oplossen.
Hoe kan het dat de routes uit de Digitale Fietsroutegids niet meer kloppen?
Bij de Fietsroutegids ligt het helaas ingewikkelder dan bij onze routes op de site. Het kan zijn dat een route verouderd is door onderhoud aan het netwerk, of dat er een bordje verdwenen is. De routes blijven geldig, alleen kan het zijn dat de nummers niet meer kloppen. Met name de wat oudere gidsen (van meer dan een jaar oud) kunnen minder actueel zijn. Een melding maken van een route die niet klopt, mag altijd via ons contactformulier of via fietsen@roularta.nl. Vermeld hierbij om welke gids (titel en jaartal) en welke route het gaat.
Heeft u een vraag over de knooppunten en staat het antwoord hier niet bij? Laat het ons weten via fietsen@roularta.nl.
Bron: fietsen123.nl