Buienradars: zijn ze betrouwbaar?
Onder de weerapps en weerwebsites zijn de buienradarvarianten bijzonder populair. Maar hoe betrouwbaar zijn ze eigenlijk in de praktijk?
Niet 100%
Nogal wat gebruikers van buienradarapps en -sites zullen het meteen zeggen: nee, buienradars zijn niet 100% betrouwbaar. En helaas: dat klopt. Het zal menig fietser een keer gebeurd zijn: na het raadplegen van de buienradar op de fiets gestapt – tijd genoeg voor het gaat regenen – om vervolgens te worden verrast door een pittige plensbui. Anderen zijn met tegenzin thuisgebleven van een tripje naar het strand – het gaat tenslotte regenen. Om ’s avonds te horen dat het schitterend strandweer was.
Kortom: de voorspellende gaven van buienradars zijn niet altijd even goed. Tijd dus om te kijken hoe dat komt.
Buienradar
Op websites als die van Buienradar vindt u verschillende weerkaarten: windkracht en windrichting, regenbuien, zonkracht, motregen, mist en natuurlijk de temperaturen. Deze kaarten worden regelmatig aangepast aan de actualiteit, maar om zelf het meest actuele weer te zien, moet u wel even het venster van uw internetbrowser verversen. De radarinformatie wordt overigens als een doorlopende animatie weergegeven, zodat u daarop wel de voortdurende ontwikkelingen ziet.
Hoe werkt het?
Een buienradar, of neerslagradar, werkt met behulp van radiopulsen, zoals die ook worden gebruikt om bijvoorbeeld vliegtuigen te detecteren. Deze pulsen, met een specifieke frequentie, kaatsen tegen regendruppels in of direct onder wolken en sturen een echo terug naar de radarinstallatie. Dit gebeurt vanaf verschillende weerradarstations in Nederland, België en andere landen in Europa. Door de gegevens van de verschillende stations te combineren ontstaat een globaal overzicht van neerslag binnen en buiten de grenzen van Nederland. Deze informatie wordt weergegeven op de online radarkaarten, waarbij lichte neerslag een lichte kleur krijgt – hoe zwaarder de bui wordt, hoe donkerder de kleur wordt. De meest felle regen- en onweersbuien kleuren rood tot lilapaars.
Wat kan het wel en niet?
Een buienradar heeft helaas te maken met een aantal beperkingen:
- Een betrouwbare scan van buien omsluit maximaal zo’n 100 kilometer. Dat heeft te maken met de kromming van de aarde, waardoor verdere scans boven de wolken met neerslag zouden uitkomen.
- Het signaal van de radar kan worden verstoord door obstakels, zoals elektriciteitsmasten. Ironisch genoeg kunnen ook zware buien in de omgeving zo’n verstoring veroorzaken. In dat laatste geval wordt neerslag die zich verder weg bevindt niet goed gedetecteerd, waardoor deze ook in de online radarkaart niet zichtbaar is.
- Valse echo’s uit de atmosfeer kunnen ervoor zorgen dat er een te verwachten bui wordt gedetecteerd terwijl die in werkelijkheid helemaal niet komt. Ook kan het gebeuren dat de temperatuur zo hoog is dat de regendruppels al verdampt zijn voor ze beneden komen.
- Boven zee zijn vaak razendsnel opduikende en weer verdwijnende buitjes te zien. Dit zijn echter geen echte buien maar valse radarecho’s.
- Buien komen niet altijd netjes over de kaart aangeschoven. Plaatselijke buien ontstaan soms spontaan en kunnen ook net zo spontaan weer verdwijnen, zeker als de atmosfeer onrustig is. Zulke buien zijn bijzonder lastig te voorspellen.
Conclusie
Informatie van buienradars is over het algemeen goed betrouwbaar, maar de 100% wordt niet gehaald. Houd er rekening mee dat er soms een onverwachte bui kan langskomen, zeker als de atmosfeer onrustig is.
Bron: fietsen123.nl