Verantwoord op de e-bike
Voor de een betekent de e-bike dat ‘op de fiets naar het werk’ eindelijk binnen handbereik is, voor de ander betekent de e-bike dat hij eindelijk weer eens een ontspannen fietstocht kan maken. Wat het gemak van de e-bike ook voor jou betekent: ga er verantwoord mee om.
Omdat de snelheid van de e-bike hoger ligt dan de gemiddelde fietser gewend is, vergt dat enige oefening. Dat is dan ook waar iedere beginnende e-biker mee zou moeten beginnen. Een rustig landweggetje, een leeg parkeerterrein – het maakt niet uit, maar leer je fiets kennen. Weet wat er gebeurt als je plotseling moet remmen, voel hoe hij zich in de bocht gedraagt – alleen als je zulke dingen weet, kun je je veilig tussen het overige verkeer begeven.
Lage instap
Al eerder bleek uit onderzoek van de TU Delft en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) dat oudere fietsers minder stabiel zijn. Niets om je voor te schamen, maar wel iets om rekening mee te houden én je verantwoordelijkheid in te nemen. Ben je 65-plusser en ga je een e-bike (of gewone fiets) kopen, kies dan voor een lage instap – en ja, dit advies geldt net zo goed voor de heren! Op een fiets met lage instap gaat het op- en afstappen met veel minder gewiebel gepaard, waardoor ook het risico op vallen veel kleiner is.
Spiegel
Al fietsend achteromkijken zorgt vaak voor gevaarlijke situaties, zonder dat je er soms zelf erg in hebt. Op het moment dat je over je linkerschouder kijkt, draaien je handen automatisch een beetje mee met als gevolg dat ook je stuur een stukje naar links zwenkt. Als er precies op dat moment een tegenligger nadert, kan het lot zomaar eens een akelige wending nemen. De oplossing? Een achteruitkijkspiegeltje op je stuur. Daarmee kun je zonder gezwabber zien wat er achter je gebeurt en dat is wel zo veilig.
Zadelhoogte
Nog een advies: zet het zadel liever iets te laag dan iets te hoog. Op die manier kun je makkelijker met de voeten bij de grond en dat kan bij een onverwachte manoeuvre het verschil zijn tussen vallen en overeind blijven.
Beperk je snelheid
Hoe leuk het misschien ook is met een gangetje van 25 km per uur over de polderwegen te trappen, echt nodig is het natuurlijk niet. Houd rekening met je eigen mogelijkheden – heb je jezelf en je fiets ook bij hoge snelheid nog perfect onder controle? – en met het overige verkeer om je heen. Realiseer je ook dat andere weggebruikers het niet in de gaten hebben als jij een hoge snelheid hebt. Zij zien gewoon een fietser en anticiperen op een gewone fietser – een fietser dus die zo’n 15 tot misschien 18 km per uur rijdt, niet iemand die een dikke 20 km per uur rijdt. Waar zo’n misverstand toe kan leiden, hoeven we vast niet uit te leggen…
Bel
Houd er verder rekening mee dat andere fietsers je niet aan horen komen. Bel daarom altijd voor je andere fietsers (of wandelaars) inhaalt. Je moet er toch niet aan denken dat je inhaalt terwijl degene die wordt ingehaald precies op dat moment linksaf slaat…?
Veilig thuis…
Iedere verkeersdeelnemer is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag in het verkeer. Weet dus wat je mogelijkheden én onmogelijkheden zijn, schaam je daar niet voor maar handel ernaar. Uiteindelijk wil iedere weggebruiker ook weer veilig thuiskomen…