In Nederland heeft 45 regionale fietsroutenetwerken. Gezamenlijk beslaan deze ruim 34.000 km aan fietsroute. Daar waar de LF-routes vooral geschikt zijn voor de fietsvakantie, zijn de fietsknooppuntroutes ideaal voor het plannen en fietsen van een dagtocht.
Bewegwijzering
In een fietsregio met knooppunten kunnen fietsers van knooppunt naar knooppunt fietsen. Op een knooppunt kruisen meerdere routes elkaar. Elk knooppunt is voorzien van een nummer en een informatiepaneel. De routes tussen twee knooppunten zijn in twee richtingen bewegwijzerd met wit-groene knooppuntbordjes.
Fietsplatform als systeembeheerder
De uitvoering van de 45 regionale netwerken is in hoofdlijnen gelijk. Deze uniformiteit is door het Fietsplatform vanuit haar rol als onafhankelijk landelijk coördinatiepunt voor het recreatieve fietsen nadrukkelijk bepleit. De uitgebrachte adviesrapporten hebben in dit verband hun dienst bewezen. De stelling van het Fietsplatform in deze rapporten en in het vele advieswerk op locatie luidde: “als je het doet, doe het dan goed – in het belang van de fietser”. Het Fietsplatform heeft zich hiermee de afgelopen jaren opgeworpen als ‘systeembeheerder’ voor de recreatieve fietsroutestructuur in Nederland.
Ontwikkeling netwerken
De fietsnetwerken met knooppuntbewegwijzering zijn in een hoog tempo ontwikkeld. In 2006 waren er nog slechts enkele fietsknooppuntnetwerken. Sinds 2014 is er een landsdekkend aanbod van deze knooppuntnetwerken.
Beheerders van de fietsknoopppuntnetwerken
Bij het ontwikkelen van de regionale fietsknooppuntnetwerken zijn provincies verschillend te werk gegaan. De ene provincie heeft het ontwikkelen van fietsknoopppuntnetwerken volledig aan de regio’s overgelaten; de ander heeft het heft in eigen hand genomen. Dit verklaart de verschillen in omvang van de fietsknooppuntnetwerken.
De verantwoordelijk is niet bij alle fietsknooppuntnetwerken van meet af aan helemaal duidelijk geweest. Er zijn fietsknooppuntnetwerken die als project in markt zijn gezet. Na oplevering bleek onduidelijk wie verantwoordelijk is voor behoud en ontwikkeling ervan. Het Fietsplatform heeft inmiddels een goed overzicht van de verantwoordelijk organisaties. Maar nog altijd zijn er fietsknooppuntnetwerken waar niet één specifieke partij op aanspreekbaar is.
Onderhoud van regionale fietsknooppuntnetwerken
Het onderhoud is voor alle fietsknooppuntnetwerken op een ander manier geregeld. Iedere netwerkbeheerder is verantwoordelijk voor het onderhoud van de bewegwijzering van zijn eigen fietsknooppuntnetwerk. Daarvoor worden veelal aannemers ingehuurd, maar er zijn ook regio’s die werken met vrijwilligers of met eigen personeel om het onderhoud uit te voeren. Goed onderhoud is belangrijk en kost geld. Het budget voor het onderhoud moet veelal door gemeenten worden betaald. Dit zijn vaak ook de partijen die kosten voor het onderhoud van de LF-routes dragen. Vandaar dat het Fietsplatform samen met de onderhoudinstanties van de knooppuntnetwerken tracht het onderhoud gezamenlijk beter en goedkoper geregeld uit te laten voeren. Dat scheelt in de kosten voor de gemeenten.
Kwaliteitsmonitor fietsregio’s
De kwaliteit van de netwerken is over het algemeen goed te noemen. Om te stimuleren dat regio’s de netwerken goed houden en waar mogelijk verbeteren is het Fietsplatform gestart met een Kwaliteitsmonitor fietsregio’s. Hierin wordt gekeken hoe de provincies scoren op diverse aspecten die relevant zijn voor de recreatieve fietser.
Bron: fietsplatform.nl