Een elektrische fiets is duurder in gebruik dan een normale fiets; je moet de accu namelijk opladen – afhankelijk van de gebruiksfrequentie soms wel dagelijks. Maar hoeveel invloed heeft dat nu eigenlijk op de energierekening?
De aankoop van een elektrische fiets en vooral de accu, is duurder dan het verbruik. Nu kunnen we wel met kilowatturen gaan goochelen, maar je moet er vanuit gaan dat elke 100 kilometer die je fietst, ongeveer 15 cent aan stroom kost. Dus als je samen met je eventuele partner op een dag een flinke rit maakt (zo’n 50 km), ben je dus 15 cent kwijt. Een te verwaarlozen bedrag voor een dagje uit. Als je het over een langere periode bekijkt, bijvoorbeeld de hele zomer, ligt dat natuurlijk anders, maar veel meer dan enkele tientjes ben je natuurlijk niet kwijt. Als je een fiets met een wat sterkere middenmotor hebt, ligt dat bedrag ongeveer 10 procent hoger.
De meeste klachten van elektrische fietsers gaan dan ook niet over het stroomgebruik, maar over de levensduur van de accu. Een vervangende accu kost vaak wel 500 euro.
Ook het mobieltje, waarvan de accu bijna dagelijks opgeladen moet worden, is zuinig in het verbruik. Afhankelijk van het merk en model duurt het twee tot drie uur voordat de telefoon geheel geladen is. Dat kost ongeveer 0,2 cent per keer. Alles bij elkaar is dat op jaarbasis dus niet meer dan 70 cent. Dat kost je de kop niet, ook niet als het er twee of drie zijn in een gezin.
Anders ligt dat bij de elektrische auto. Als die vaak thuis aan de stekker legt, kan je stroomgebruik op jaarbasis verdubbelen.